آیینه تمام نما
آیینه تمام نما
منبع: مجله پرسمان
مريم سقلاطونى
اى چشمهايت جارى از آيات فروردين
سرشارتر از شاخههاى روشن والتين
لبخندهايت مهربانتر از نسيم صبح
پيشانىات سرمشق سبز سوره ياسين
اى با تو صبح و عصر و شب فى احسن التقويم
اى بىتو صبح و عصر و شب دل مرده و چركين
كى مىشود دستان خوبت پرده بردارد
از رخوت اين جمعههاى ساكت و سنگين
اى وعده حتمى! بگو كى مىرسى از راه
كى مىشكوفد شاخههاى آبى آمين
رأس كدامين ساعت از خورشيد مىآيى
صبح كدامين جمعهها با بوى فروردين
سرشارتر از شاخههاى روشن والتين
لبخندهايت مهربانتر از نسيم صبح
پيشانىات سرمشق سبز سوره ياسين
اى با تو صبح و عصر و شب فى احسن التقويم
اى بىتو صبح و عصر و شب دل مرده و چركين
كى مىشود دستان خوبت پرده بردارد
از رخوت اين جمعههاى ساكت و سنگين
اى وعده حتمى! بگو كى مىرسى از راه
كى مىشكوفد شاخههاى آبى آمين
رأس كدامين ساعت از خورشيد مىآيى
صبح كدامين جمعهها با بوى فروردين
سيد عبدالكريم موسوى
بى تو دلها شرارى ندارند
شاخهها برگ و بارى ندارند
قحطى مرد افتاده اينجا
اسبهامان سوارى ندارند
من برآنم پس از لحظهاى خواب
سكهها اعتبارى ندارند
دستهامان به جز زخم و پينه
از زمين يادگارى ندارند
زود برگرد، در انتظارت
لحظههامان قرارى ندارند
شاخهها برگ و بارى ندارند
قحطى مرد افتاده اينجا
اسبهامان سوارى ندارند
من برآنم پس از لحظهاى خواب
سكهها اعتبارى ندارند
دستهامان به جز زخم و پينه
از زمين يادگارى ندارند
زود برگرد، در انتظارت
لحظههامان قرارى ندارند
آيينه تمام نما
طبق عقيده شيعه امام زمان(عج) زنده است و بر روى كره زمين زندگى مىكند. پس قاعدتاً مانند انسانهاى ديگر نيازهايى از قبيل خواب و غيره دارد. حال چگونه مىشود ايشان در سرزمينى كه در آن شب فرا رسيده، خواب باشد امّا در طرف ديگر كره زمين شيعهاى و يا حتّى بخشى از امور عالم به ايشان محتاج باشد؟ (اين شبهه را مىتوان براى پيامبر و ائمّه نيز در زمان خود مطرح كرد.
همه موجودات عالم امكان، آيات و نشانههاى حضرت حقاند. هر كدام به قدر وسعت وجودى خود اسما و صفات خداى سبحان را نشان مىدهند. در آيينه وجودى هر موجودى مىتوان جلال و جمال حضرت پروردگار را مشاهده كرد: هر كه را حسنى بود آيينه دار روى او است.بعضى موجودات آيت و نشانه بودنشان بسيار محدود و ضعيف و بعضى ديگر بسيار گسترده و وسيع است. حضرات معصومان(علیهم السلام) چون واسطه فيض و رابطه عام غيب و شهودند، آيينه تمام نماى اسما و صفات حضرت حق اند. در زيارت جامعه كبيره مىخوانى: «من والا كم فقد و الى الله و من عاداكم فقد عادى الله؛ هر كه شما را دوست دارد، خدا را دوست داشته و هر كه با شما دشمنى ورزد، با خدا دشمنى كرده است.»همان گونه كه در آيينه مىتوان صورت اشيا را مشاهده كرد، در آيينه وجود معصوم(علیه السلام) مىتوان جلوه اسما و صفات خداوند متعال را نگريست. البته منظور از مشاهده حضرت حق رؤيت حسى و بصرى نيست؛ زيرا پروردگار نه جسمانى است و نه محسوس. غرض اين است كه انسان كامل (معصوم) جلوه و مظهر جلال و جمال پروردگار است؛ آن هم به كاملترين وجه. از اين رو، در هيچ آيينهاى بهتر از آيينه انسان كامل نمىتوان حق را مشاهده كرد. بر اين اساس امام على(علیه السلام) فرمود: «براى خداوند هيچ آيت و نشانهاى بزرگتر از من نيست».1 و چون حضرات معصومان(علیهم السلام) نور واحدند - و به تعبير بلند زيارت جامعه كبيره «انّ ارواحكم و نوركم و طينتكم واحدة؛ به درستى كه ارواح شما و نور و طينت شما يكى است.» - اين حكم حضرت اميرالمؤمنين(علیه السلام) درباره بقيه حضرات معصومان(علیهم السلام) نيز جارى است. از اين رو، وجود تابناك و مقدس حضرت ولى عصر(عجل الله تعالی فرجه) عظيمترين آيت و نشانه پروردگار است.
شخصى براى ديدار با امام باقر(علیه السلام) به خانه وى مراجعه كرد و پيش از اجازه ورود، به كار ناروا دست يازيد. حضرت امام باقر(علیه السلام) از درون اتاق بر او بانگ زد و با سرزنش اجازه ورودش داد. مرد در محضر امام عرضه داشت: به خدا سوگند، نظر گناه آلود نداشتم؛ تنها مىخواستم بر يقين خود درباره علم و آگاهى شما بيفزايم. امام باقر(علیه السلام) پس از تصديق سخن او فرمود: آيا مىپنداريد ديوارها، چنان كه مانع ديد شما است، از مشاهده ما نيز جلوگيرى مىكند؟! اگر چنين باشد، تفاوتى ميان ما و شما نخواهد بود. آنگاه امام آن شخص را از تكرار چنان عملى برحذر داشت.2
امام على(علیه السلام) فرمود: دين و امام دو برادر و همتاى يكديگرند كه هيچ يك بدون ديگرى سامان نمىيابد. اسلام پايه و اساس نظام حكومتى و امام پاسدار آن است. پس اگر اسلام نباشد، هرگونه بنيادى از اساس ويران است و اگر اسلام باشد و نگاهبان و پاسدار نداشته باشد، ضايع و نابود مىشود. از اين رو، وقتى واپسين حجت خدا و پاسدار دين، قائم آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) رحلت مىكند، اثرى از اسلام باقى نمىماند و آنگاه كه از اسلام اثرى نماند، بساط دنيا به كلى برچيده مىشود.3
امام، محورى است كه حق در همه زمينهها بر مدار او مىگردد و آن حق محورى كه درباره امام على(علیه السلام) آمده است، وصف مشترك همه انبيا، اوليا و اهل بيت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) است.4
در مورد امام على(علیه السلام) وارد شده است: «علىّ عمود الدّين؛ على ستون دين است».5 اگر دين باقى است، به دليل اين است كه ستون و عمود آن زنده است و هيچ گونه غفلت و سهو و فراموشى بر آن وجود مبارك عارض نمىگردد؛ چرا كه اضطراب و تزلزل در عمود دين مساوى است با درهم ريخته شدن شيرازه دين. در زيارت روز جمعه خطاب به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) مىخوانيم: «السلام عليك يا عين الحيوة؛ سلام بر تو اى چشمه حيات و زندگى». آيا ممكن است چشمه حيات همه موجودات عالم امكان به خاطر غفلت و فراموشى دچار خشكى گردد؟ و باز در زيارت روز جمعه مىخوانيم: «السلام عليك يا عين الله فى خلقه؛ سلام بر تو اى ديده الاهى در ميان خلق». آيا ممكن است ديده حضرت حق را خواب فرا گيرد؟!
در نهايت مىگوييم: حقيقت ائمه همان ارواح مطهر آنان است كه حقيقت هر انسانى به روح او است. پس كمالات مطرح شده نيز به ارواح آن حضرات تعلق دارد. جسم مادى آن بزرگان به خواب مىرود؛ ولى روح ارجمندشان بيدار است و به اشياى مختلف علم الاهى دارد.
پى نوشت:
1- ر. ك: نورالثقلين، ج 5، ص 491.
2- ر. ك: بحارالانوار، ج 46، ص 249، ح 40.
3- ر. ك: منتخب الاثر فى الامام الثانى عشر،آيت اللَّه صافى گلپايگانى ، ص 273.
4- ر. ك: صورت و سيرت انسان در قرآن، آيت الله جوادى آملى، ص 368.
5- ر. ك: كافى، ج 1، ص 294.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}